Wyniki rejestracji SDost , SC i BUS w Europie - I kw 2025
Opublikowano: 30-04-2025
Rejestracje nowych pojazdów użytkowych w I kw. 2025 r: dostawcze do 3,5t: -12,2%, ciężarowe powyżej 3.5t: -16%, autobusy: -1,8 %.
NOWE POJAZDY UŻYTKOWE
Pierwszy kwartał 2025 r. okazał się trudny dla rynku pojazdów użytkowych w UE, naznaczony solidnymi spadkami na kluczowych rynkach. Powolny wzrost gospodarczy, niższe wcześniejsze zamówienia i złożone otoczenie regulacyjne przyczyniły się do niepewności biznesowej.
Sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE zmniejszyła się o 12,2%, przy czym do spowolnienia przyczyniły się trzy największe rynki. Najgłębszy spadek odnotowały Włochy (15,2%), za nimi uplasowały się Francja (-10,7%) i Niemcy (-10,7%). Z kolei w Hiszpanii nastąpił wzrost rejestracji o 12,6%.
Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych w UE obniżyła się o 16%, do 72 941 sztuk. Głównym powodem tej tendencji był spadek sprzedaży ciężkich i średnich samochodów ciężarowych odpowiednio o 16,6% i 12,5%. Wszystkie główne rynki zarejestrowały spadki, przy czym Niemcy i Francja poniosły dwucyfrowe straty wynoszące odpowiednio 25,4% i 17,6%. Hiszpania i Włochy także wykazały istotne spadki, odpowiednio o 12,8% i 9,4%.
Sprzedaż nowych autobusów w UE zmniejszyła się o 1,8% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2024 r., osiągając łącznie 8 674 sztuki. Wśród głównych rynków Niemcy zanotowały ostry spadek (-15%), za nimi znalazły się Włochy (-7,3%) i Hiszpania (-0,5%). Francja wykazała niewielki wzrost (+0,1%), podczas gdy rynki takie jak Szwecja (+189,9%) i Grecja (+187,6%) wypracowały olbrzymie zyski.
NOWE POJAZDY UŻYTKOWE WG. RODZAJU PALIWA
SAMOCHODY CIĘŻAROWE do 3,5 t - "dostawcze"
Olej napędowy był preferowanym wyborem nabywców nowych samochodów dostawczych w UE w I kwartale 2025 roku. Sprzedaż obniżyła się jednak o 14% do 290 870 sztuk, co przełożyło się na 82,5% udział w rynku (spadek z 84,2% w I kwartale 2024 r.). Sprzedaż modeli benzynowych skurczyła się o 25,8%, odpowiadając za 5,2% udziału. Samochody dostawcze z napędem elektrycznym urosły o 32,6%, zdobywając 8,7% udział w rynku, wobec 5,7% w I kwartale 2024 roku. Rejestracje hybrydowych samochodów dostawczych zwiększyły się o 0,7%, uzyskując jedynie 2,5% udział w rynku.
SAMOCHODY CIĘŻAROWE pow. 3,5 t - "ciężarówki"
W pierwszym kwartale 2025 r. Diesel utrzymał swoją dominację na rynku samochodów ciężarowych. Pojazdy ciężarowe z silnikami wysokoprężnymi stanowiły 93,4% nowych rejestracji w UE, pomimo spadku wolumenu o 17,7% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2024 r.
Ciężarówki z napędem elektrycznym zanotowały wzrost o 50,6%, zapewniając sobie 3,5% udział w rynku, wobec 2% w ubiegłym roku. Liderem tej ekspansji była Holandia z 342,7% wzrostem, odpowiadającym za 25% sprzedaży ciężarówek z napędem elektrycznym w UE.
AUTOBUSY pow. 3,5 t.
Liczba rejestracji nowych autobusów elektrycznych w UE poszybowała w górę o 50,3% w pierwszym kwartale 2025 r., a udział w rynku zwiększył się do 19% z 13% w pierwszym kwartale 2024 r. Niemcy, największy rynek pod względem wolumenu, odnotowały imponujący wzrost o 118,9%, podczas gdy Szwecja uzyskała drugą co do wielkości liczbę rejestracji - 237 autobusów elektrycznych wobec zaledwie 9 w I kwartale 2024 roku. Z drugiej strony, sprzedaż autobusów hybrydowo-elektrycznych zmniejszyła się dwucyfrowo o 28,7%, osiągając 10,7% rynku.
Rejestracje autobusów z silnikiem Diesla skurczyły się o 5,6%, a ich udział w rynku wynosi obecnie 65,9% wobec 68,5% w I kwartale 2024 roku.
źródło: acea.auto
Więcej informacji w raportach poniżej: